HBO-kernkwalificaties
Hieronder staan de HBO- kernkwalificaties per kwalificatie beschrijf ik een ervaring waarin ik de kwalificatie heb toegepast. Onder bewijzen HBO-kernkwalificaties kun je bewijzen vinden per kwalificatie.
Kernkwalificaties |
Ervaringen |
Brede professionalisering |
Jaar 2, 3 en 4: Tijdens mijn stages heb ik eerst alle protocollen en achtergrond informatie opgezocht voor dat ik een verpleegtechnische vaardigheid mocht uitvoeren. Uiteindelijk heb ik zelfstandig handelingen uitgevoerd. Tijdnes mijn stages heb ik mijn EVV taken uitgebreid van zelfstandig naar een client toe tot het volledig coordineren van de zorg voor 4 patienten. |
Multidisciplinaire integratie |
Jaar 4: Tijdens mijn stage heb ik verschillende disciplines ingeschakeld en een MDO begewoont. Jaar 3: Tijdens mijn stage in het Gemini ziekenhuis heb ik een MDO voorgezeten met verschillende disciplines zoals fysiotherpeut, transferverpleegkundige. Jaar 2: Tijdens de stage heb ik een verpleegplan gemaakt. Hierbij heb ik kennis, inzichten en vaardigheden toegepast bij een cliënt door een verpleegplan te maken. Ik heb tijdens deze stage ook een dagje meegelopen met een wondverpleegkundige en orthopedische verpleegkundige. |
Toepassing van de wetenschap |
Jaar 2, 3 en 4: Tijdens verschillende projecten en bij het afstudeerproject heb ik gebruik gemaakt van evidence based informatie. Dit heb ik gezocht, geselecteerd en beoordeeld. Ik heb elke jaar het vak Evidence based practice (EBP) gevolgd, waarbij ik heb geleerd verschillende artikelen te beoordelen, zoals een Systematic Revieuw of een richtlijn. |
Transfer en brede inzetbaarheid |
Jaar 2,3 en 4: Tijdens klinisch redeneren heb ik geleerd vanuit een casus een verpleegprobleem te halen vanuit hiereen diagnose te stellen en EBP verantwoorde verpleegkundige interventies toe te passen. Tijdens mijn stages heb ik ook vaak geklinisch redeneerd. Dit heb ik tijdens mijn stages beter kunnen ontwikkelen dit vaak te oefenen. |
Creativiteit en complexiteit in handelen |
Jaar 4: Tijdens mijn stage waren er complexe patienten die ik coordineerde, met een lange voorgeschiedenis, veel verpleegtechnische handelingen en erg ziekte patienten. Jaar 3: Tijdens het vak MPB hebben we problemen besproken die je tegen kwam tijdens je stage. Hierbij is besproken hoe ik heb gehandeld en hoe je beter had kunnen handelen. Hierbij hielpen je medestudenten naar een alternatief. Jaar 2: Tijdens mijn stage heb ik vaak moeten improviseren omdat het in de thuissituatie is. Hierbij moet je soms improviseren in de materialen die aanwezig zijn. |
Probleemgericht werken |
Jaar 2,3 en 4: Tijdens de opleiding heb ik verslagen (klinisch redeneren 2, verpleegbeleid) en projecten (project preventie) gemaakt om het probleem te verminderen. In het afstudeerproject wordt er een pijnbeleid voor dementerende ouderen gemaakt om de pijn te verminderen en het verpleegkundige handelen meer te standaardiseren. |
Methodisch en reflectief denken en handelen |
Jaar 2, 3 en 4: Ik heb in verschillende projectgroepjes samengewerkt met medestudenten. Waarbij ik heb geleerd goed te plannen, feedback geven aan elkaar en geevalueerd. |
Sociaalcommunicatieve bekwaamheid |
Jaar 2,3 en 4: Ik heb communicatieve vaardigheden lessen (COVA) gevolgd. Tijdens mijn stages heb ik verschillende gesprekstechnieken geoefend zoals, anamnese gesprek, voorlichtingsgesprek. |
Basiskwalificering voor managementfuncties |
Jaar 2,3 en 4: Tijdens mijn stages heb ik mijn EVV taken uitgebreid van één client in jaar 2 tot 4 patienten in jaar 4. Hierbij heb ik gezorgd voor de coördinatie en continuïteit van de zorg. |
Besef van maatschappelijke verantwoordelijkheid |
Tijdens het vak palliatieve verpleegkundige hebben we thema's besproken die betrekking hebben op de palliatieve zorg. Tijdens de lessen Ethiek hebben we morele vraagstukken besproken. Hierbij keek ik wat wettelijk is vastgelegd en wat ik moet doen als professional. Dit vond ik erg leerzaam. Want je gevoel zegt wel een wat anders als wat wettelijk is vastgelegd. |